Grottguide och piano konsert

 

De senaste dagarna har varit galet händelserika. I tisdags fick jag testa på livet som äventyrsguide i Moon water cave. Det var jag tillsammans med en svensk kille som heter Daniel som guidade ett gäng ungdomar i en lerig grotta med spännande passager. Själva grottan var otroligt vacker. Man tog en liten båt in i grottan för att sedan till fots vandra i vatten som ibland var i midjehöjd. I slutet av grottan fanns ett lerbad vilket tonåringarna gillade, inte minst då det äntligen var tillåtet att kladda ner kompisarna med lera. Om du någon gång skulle komma till Yangshuo så kan jag varmt rekommendera ett besök i en grotta, inte minst en varm dag då grottan är sval.

 

 

 

 

Vidare till lite mer rena aktiviteter… I går blev jag bjuden till en skola, samma skola som vi besökte för ett tag sedan. Anledningen var att de skulle ha en piano konsert. När jag kom dit blev jag visad till en stor aula fullproppad med ungdomar i 16-18 års åldern. Jag gick lite diskret in (vilket är svårt då man sticker ut en aning som ensam blondin i en aula med 150 kineser) genom dörren och satte mig på en stol långt bak. När alla vänt sig om och konstaterat att det var en utböling som traskat in i deras aula fortsatte konserten. Mitt på en stor scen stod ett piano. Det var bara tjejer som gick upp och spelade. När det var deras tur gick de upp på scenen, satte sig vid pianot, spelade det hårt inövade stycket UTAN noter varpå de bugade och gick ner från scenen. Allt var väldigt strikt stelt i mina ögon men jag förundras över hur duktiga de var. Für ellis och andra svåra stycken spelades som om de var de enklaste låtarna i världen. Det var inte de bästa förutsättningarna för att lira då det var riktigt varmt. De hade inte brytt sig om att varken öppna fönster, dörrar eller installera AC i lokalen.



Tillslut blev det min tur att entra scenen med min gitarr och mina välutvalda låtar: Edge of Glory-Lady Gaga, Fields of Gold-Sting och I wanna hold your hand-Beatles. Publiken jublade när jag berättade att jag skulle sjunga en låt med Lady gaga. Kan tänka mig att det blev en fin kontrast mot Für Elise och de andra melodierna.

 

När jag kom hem från konserten passade jag på att gå en sväng runt hotellet. Jag gick ner till floden som ligger ett stenkast från hotellet. Eftersom det var en riktigt varm dag var det en del som njöt av den svalkande floden. Vissa på en bambubåt och andra badandes. 






/Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: