Kinesisk Medicin

Hej på er kära läsare,

 

Idag har vi någonting spännande att berätta! Som ni vet så går mycket av vårt jobb ut på att testa på olika saker här i Yangshuo och sedan skriva om det i våra bloggar, så igår kände vi att det var dags för lite massage. Vi hade blivit rekommenderade att gå och besöka Dr. Lilly Li som har ett stort utbud av allt från kinesisk medicin till avslappnande massage. Ida bestämde sig för att hon ville ha en fysisk diagnos. Dr Lilly tittade på Ida och ställde en del frågor och konstaterade sedan att hon hade problem med njuren. Det hon kunde göra för att förbättra sin hälsa var att dricka the, vara mycket i solen och helt enkelt hålla sig varm. Hon rekommenderade även den terapeutiska massagen så Ida slog till. Citat från Ida nu i efterhand: ’Förbannat ont men jävligt najs emellanåt’.

 

Medans Ida låg där och vred sig i massörens händer var det dags för min första behandling och jag hade bestämt mig för att testa på koppning (hot cupping)! Detta är en alternativmedicinisk metod och kommer ursprungligen från Kina och har använts i drygt 4 000 år. Det går till så att man skapar vakum i koppar (vanligtvis gjorda av glas eller bambu) och huden lyfts upp. Detta för att lindra alla möjliga sorters värk och smärta, men även för att få balans på sitt Qi (en slags energi som finns i kroppen enligt kineser).

 

Denna behandling tog ca 20 minuter och gjorde generellt sett fruktansvärt ont! Det kändes som att tusen brinnande nålar stacks in i ryggen på mig och jag kände verkligen hur skinnet drog ihop sig. Dock var det var några sekunder i mitten av behandlingen som jag tänkte ’det här var ju nästan skönt’, men dessa sekunder var korta. Som tur var låg ju Ida bredvid mig och kunde prata mig igenom det hela. Det värsta var att ta av kopparna och efteråt hade jag stora blåa bölder på ryggen och Ida kommenterade snällt att jag såg ut som ett djur. Efter detta fick jag ansiktsmassage, vilket efter koppningen kändes ganska mesigt. Men pulsen kunde lägga sig och jag kände mig jäkligt nöjd över att ha klarat av koppningen.  Nu har bölderna lagt sig och det är bara de blå märkena kvar som kommer finnas kvar i 1-2 veckor.

 

För er som har glömt så heter vår engelska blogg www.yangshuo.blog.com

/Jessica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: