Matlagningskurs

 

I går skulle vi delta i en matlagningskurs. Det var jag, Jessica, Alex (Jessicas kille) samt Alex syster och mamma. För att kunna laga mat behövde vi ingredienser. Dessa köptes på en marknad inne i Yangshuo. Men, eftersom marknaden i sig var en mycket speciell upplevelse så blir det ett lite längre inlägg. / Ida


Till marknaden för att handla ingredienser

 

Guiden, som kallar sig Panda, tar oss med genom gatorna i ett svettigt och folkmyllrande Yangshuo. Vi är 14 nyfikna kockar från Sverige, Danmark och England på väg till den lokala marknaden. Efter 10 minuter är vi framme vid ingången till marknaden, som hela är i en stor, stor hall. Lukten av rått kött och kryddor slår emot oss. Flugorna surrar över råvarorna och vi första grönsaksståndet sitter en gammal man och sover med huvudet bredvid grönsakerna. Guiden Panda ser till så vi får köpt ingredienserna till matlagningen. Hon håller också upp en nätpåse med 5 feta paddor i och förklarar att sådana äter man här i Kina.

 

Min blick fångas sedan av de många burar som står mitt i hallen. Det är stora vita kaniner, höns och ankor. Kvinnan som säljer dem tar upp en kanin som motvilligt vägs för att sedan räckas över till köparen. Jag tänker på mina kaniner som jag hade när jag var liten. De påminde om dem. Väldigt fina och söta, den stora skillnaden var deras öde som blivande mat.

 

Snart hade vi allt vi behövde för själva matlagningen. Vi skulle bara ta en liten sväng till på marknaden för att sedan bege oss till köket. Då ser jag vad vi är på väg mot. På en lång pinne hänger flera djur på rad. Man ser direkt vad det är. Hundar och katter. Burar står bakom ståndet. Där sitter något som ser ut som helt vanliga söta hundar. Katterna i buren bredvid ser rädda ut, är smala och smutsiga i pälsen. Illamående går vi ut från marknaden

 

Vissa tar sig en tupplur i väntan på kunder.

Vår guide Pandan köper grönsaker

En av kryddorna man kunde fynda

Kvinna i väntan på kunder

Lite mer marknadsfynd man kan göra

 

Nog har man hört en del om att man äter hund och katt i Kina, framför allt här i södra. Men, att se det med egna ögon var minst sagt jobbigt. Promenaden tillbaka till matlagningskursen var väl behövlig och väl framme var vi trots allt spända på att få lära oss laga mat på kinesiskt vis.

På väg till restaurangen där kursen ska äga rum.

 

 

Matlagningskursen

 

Koncentrerade danskar och engelsmän.

Med den hatten kan inget gå snett!

Koncentration råder i köket när det är dags för kryddning.

Kockarna smakar på maten.

En kryddig röra på kyckling, nötter, chili och grönsaker.

 

Förväntningarna var höga inför den kommande matlagningskursen. Redan på hotellet hade jag träffat ett gäng tyskar som gjort den dagen innan. De var så nöjda att de skulle göra den igen om någon dag. Så den stora frågan är: levde kursen upp till förväntningarna svar: JA!

Man lagade sin egen mat under ledning av Pandan. Hon sa exakt vad vi skulle göra och vi gjorde så gott vi kunde. Vi gjorde tre rätter: nudelwook, dumplings och kyckling med chili. När vi hackat, blandat, lagat och wokat fick vi njuta av vår egen mat. Oj, vad gott det blev. Kursen ägde rum på restaurangen Cloud 9, varade i ca 3 timmar och kostade 120 yuan.  Detta var en av de roligaste sakerna jag gjort här.

/Ida

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: