Äta katt och hund?

Som jag berättade sålde man alltså katt och hund på marknaden. I dag pratade jag med en av mina kinesiska vänner om det hela. Jag var lite nyfiken på hur de ser på saken. För henne fanns det tre saker som hon inte åt: katt, hund och orm. Hon tyckte lite som oss att det kändes lite konstigt att äta det. Kanin hade hon ätit någon gång, då hennes bror var kaninuppfödare en gång i tiden.

 

Sen berättade hon för mig vad en kvinna som hon kände råkat ut för. Den här kvinnan hade haft en hund som husdjur, men som plötsligt en dag bara var borta. Det hon råkat ut för är tydligen vanligt här i trakterna. När man har ont om pengar och mat smyger man sig ut klockan 03.00 på natten då alla ligger och sover. Hundarna som vaktar huset utanför skjuter man i tassen för att sedan vara lättare att stjäla. När folket vaknar på morgonen är hunden borta utan att man märkt något.

En annan tjej jag känner här berättade att hon har en hund som husdjur. Men, för henne är det inte konstigt att äta hund då det finns två sorters hundar. De som man har som husdjur och de man föder upp för att äta.

 

Jag känner obehag samtidigt som jag kan förstå att det finns skillnader i hur man ser på saker och ting då Sverige och Kina är så olika.

Sist men inte minst sa min vän att det sägs att: Om man äter katt kommer man att frysa på vintern.

Då kineserna är väldigt vidskepliga får man hoppas att de med dessa ord tänker en extra gång innan de sätter tänderna i en katt.

/Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: