Guilin Spelmän

Här om dagen var det två musiknördar som fick känna på en rejäl dos Kinesisk kultur. Jag snackar om Jessica och mig. Vi var bjudna på en fest tillsammans med en salig blandning av Kineser och Fransmän. Då vi aldrig varit på någon sådan tillställning här i Kina visste vi inte riktigt vad som skulle hända. Det visade sig att Kinas svar på Orsa spelmän hade bjudits in till festen. Ett gäng musiker från Guilin. De hade traditionell klädsel och ytterst traditionella instrument (vilka skulle kunna vara uppfunna under Qindynastin, om inte tidigare). Varjefall så var de galet duktiga och vi som de musiknördar vi är hade en riktigt trevlig kväll.

/Ida

 

 


Kommentarer
Postat av: Bosse

förutom erhu mm, kan det möjligen vara qin som en av männen spelar på?

Jättekul att läsa ert bloggande!

2012-05-03 @ 11:22:10
Postat av: Bosse

Nej, det var inte qin, såg jag när jag sedan körde videon.

2012-05-03 @ 11:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: